عن المدونة

أخبار الإنترنت
recent

اسكتش كيف أميز مشيئة الله


كيف أميز مشيئة الله



ندي بنت في ثانوي قاعده في اوضتها بتقرأ في كتاب (دليل الكليات لطلبة الثانوية العامة).

ندى
:
أنا محتارة قوي و مش عارفه أقرر .. الموضوع شكله كده محتاج شوية صلاة ... يارب ساعدني أعرف الكلية اللي مفروض ادخلها .. أمين
 (تنظر للسقف لحظة)،  وتقول: مافيش فايدة مهما اسأل مبتردش عليا يا رب.
اللـه
:
أبداً  ..أبداً
ندى
:
إيه ده مين اللي بيتكلم؟
اللـه
:
أنا سمعتك و عايز أتكلم معاكي.
ندى
:
الكلام ده صحيح.
اللـه
:
طبعاً... أنا دايماً عايز أتكلم معاكي
ندى
:
لا... لا... مش ممكن .. أنا مش مصدقة وداني ... أنا أكيد بحلم.
اللـه
:
لا دا مش حلم .. أنا اللي بكلمك فعلاً.
ندى
:
واااااو.....ربنا بنفسه بيكلمني...وااااو.
اللـه
:
أنا كنت عاوز أقولك .....
ندى(تقاطعه)
:
لا معلش ... الأول عايزه ... أسألك سؤال مهم الأول ...
اللـه
:
ما أنا هقولك برضه حاجه مهمه.
ندى
:
هتكلمني عن الكليات يعني؟
اللـه
:
لا هكلمك عن ............
ندى(تقاطعه بسرعه)
:
يبقي استني شوية لو سمحت ..... أي حاجه ممكن تستني لغاية ماعرف أدخل أنهى كلية.
اللـه
:
هاساعدك تختاري ... بس أنتي خططك أيه لبعد الضهر النهاردة؟
ندى
:
(تتنهد) ماشي يارب أنا هقولك .. أنا هتفرج ع المسلسل العربي اللي انا متابعاه و بعدين هدور في قنوات الأغاني علي كليب نانسي عجرم الجديد.
اللـه
:
بس دي مش مشيئتي ليكي يا ندى ... أنا مشيئتي ...
ندى(تقاطعه ثانية)
:
ما أنا متأكده يارب بنسبة ميه في الميه ان قنوات الأغاني مش في مشيئتك بس أنا بسألك دلوقتي علي حاجة أهم .....مستقبلي يا رب  هعمل أيه فيه؟
اللـه
:
طيب ياندى ايه خطتك لمستقبلك بكره بعد المدرسه؟
ندى
:
(بصوت منخفض)تاني يارب؟  (بصوت عادي)أنا هخرج أتمشي شوية مع صحابي.
اللـه
:
مع أصحابك و الا مع ديفيد؟
ندى
:
مش هاتفرق ماهو ديفيد من ضمن أصحابي.
اللـه
:
لا هاتفرق يا ندى لأن ديفيد بعيد عن مشيئتي ليكي خالص.
ندى
:
بس أنا بحب أبقي معاه.
اللـه
:
وجودك معاه في الوقت ده مش مشيئتي و كمان دا إنسان مش مؤمن يا ندى.
ندى
:
صعب قوي يارب الموضوع ده .. دا أحنا بقي لنا 6 شهور مع بعض و مرتبطين ببعض جداً، و بعدين أنا ماشفتش منه حاجه وحشه .. دا طيب و حنين و كل حاجه فيه حلوة.
اللـه
:
أنا عارف أن الموضوع مش سهل بس هو ده الأفضل ليكي و هى دي مشيئتي.
ندى
:
بص يارب .. أنا ها أوعدك أني هفكر في الموضوع .. بس خلينا دلوقتي في الحاجات المهمه .. أدخل كلية أيه ؟؟؟
اللـه
:
أنتي عاوزه مشيئتي و لا لأ؟
ندى(باندفاع)
:
عاوزاها طبعاً ... بس مش في كل حاجة.
اللـه
:
يعني عايزة تاخدي منها اللي يعجبك بس؟
ندى(متلخبطة)
:
أه ... لأ ... يعني ... مش عارفه .. بصراحه في حاجات أنا عارفه آخد قرار فيها لوحدي .. بس فيه حاجات تانية صعبه و محتاجه مساعدتك فيها يارب.
اللـه
:
كده يبقي ماينفعش نكمل كلام يا ندى.
ندى
:
طيب .. قولي المرة دي علي الكلية و أنا بجد بجد ....
الله (يقاطع)
:
باي يا ندى أنا موجود في أي وقت تحتاجيني فيه.
ندى
:
استني يارب .. ماتمشيش... أنا لسه ماعرفتش الكلية.




remon shool

remon shool

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

يتم التشغيل بواسطة Blogger.