الاختبارات التحصيلية
اسكتش افتتاحي للموضوع
ام
لها بنتان الكبرى ليست جميله (قبيحه الشكل ) و الصغرى جميله ا
البدايه
:
الام
تجلس فى الصاله وبجوراها الابنه الصغرى و تمسك المرآة فى يديها
الام
: انت يا بنت يا سما انت روحتى فين
سما
(الابنه الكبرى): ايوة يا ماما جيالك
الام
: تعالى هنا يا محروسه انت لاسما ولا حاجه انت ارض وطين كمان تاتى سما امام والدتها
سما
: خير يا ماما فيه ايه
الام:
مش قلت لك تلمى الغسيل بسرعه
طب
يا ماما انا شغاله من الصبح غلى هنا هى اللى تعمل كده
هنا
الاخت الجميله جالسه و تمسك مرأه تنظر بها عند التحدث
انت
عااوزانى اشتغل فى البيت و ابهدل نفسى ليه انت نسيتى نفسك يا حلوة ---- حلوة أل
سما:
هنا:
سما:
بس دة ظلم انا بعمل شغل البيت كله لوحدىو ماحدش
هنا
تقوم وتمشى اتجاه اختها و تقول
انت
عاوزة بنت حلوة زى وجميله و ربنا عطاها كل حاجةتنظف وتكنس (تقترب من اختها) آف
رائحتك وحشه انت اخر مرة استحميت فيها كانت امتى؟
الام:
امشى بقى يا سما وجعتى دمغنا
تدخل
سما الحجرة وتبك بحرقة وتقول:
ليه يارب كدة خلقتنى وحشة انت بتكرهينى ومش بتحبنى ليه يارب ؟ ليه يارب
؟
الاختبارات التحصيلية
(وظائفها.مبادئها.بنائها)
وظائف الاختبارات
التحصيلية:
أولا : الدافعية:فقد
تصبح الاختبارات وسيلة هامة لاضطلاع المتعلم على نواحي القوة والضعف في معلوماته
ثانيا: التشخيص
والعلاج والتدريس:فيمكن للمعلم أن يكتشف مواطن الضعف والقوة لدى التلاميذ وتشخيصها
وعلاجها
ثالثا: تحديد أهداف
التدريس
رابعا: الانتقال إلى
الصفوف الأعلى: أي نقل الطلاب لمراحل دراسية جديدة
اولا : مبادئ الاختبارات
التحصيلية:
1- لابد أن تقيس نواتج
محددة ومتنوعة تنسجم مع أهداف التدريس
2- أن تقيس عينة ممثلة
لنواتج التعلم وللمادة التي تحتويها موضوعات المقرر
3- أن تحتوى على أنواع
مفردات مختلفة
4- أن تناسب الغرض من
وضعها وهناك أربعة جوانب مختلفة للاختبارات:
* اختبارات القبول أو
التوزيع فى بداية المقرر او المرحلة التعليمية
* اختبارات الفترة وهى
أثناء دراسة المقرر وهى الاختبارات البنائية
* الاختبارات
التشخيصية
* اختبارات نهائية في
نهاية الفصل او العام الدراسي
5- أن تكون صادقة وثابتة
6- تستخدم لتحسين
التعلم
خطوات بناء الاختبارات
التحصيلية:
أولا: تحديد الغرض من
الاختبار:وله نوعان:اختبار المحك واختبار المرجع
ثانيا: تحديد أهداف
الاختبار:ولها ثلاث مجالات وهى:
*المجال الانفعالي
* المجال المهارى
* المجال المعرفي
وقد صنف بلوم ستة
مستويات وهى:
* المعرفة: معرفة التفصيلات
الخاصة - معرفة طرائق وأساليب- معرفة العموميات المجردة. بعض الأفعال المستخدمة: يعرف,يميز,
يحدد, يسمى, يتذكر
* الاستيعاب والفهم: الترجمة
والتحويل - التفسير- الاستقراء. بعض الأفعال المستخدمة: يترجم, يوضح, يناقش, يعبر
* التطبيق: الأفعال
المستخدمة: يطبق, يعمم, يربط, يختار
* التحليل: التحليل إلى
العناصر- تحليل العلاقات. بعض الأفعال: يقارن, يفرق, يحسب, يفحص
* التركيب والبناء:
إنتاج الخطط والبرامج- اشتقاق التعميمات. بعض الأفعال: يوفق, يكتب, يقص, يعدل
* التقويم: إصدار الإحكام
في ضوء معايير داخلية وخارجية. بعض الأفعال: يحكم, يقيم, يصحح
ثانيا : مواصفات الهدف الجيد
1- العبارة تحتوى على
فعل مبنى للمعلوم
2- يعطى الهدف نواتج
تعلم هامة فى الوحدة
3- يصاغ الهدف بعبارة
سلوكية قابلة للقياس
4- الهدف بسيط غير
مركب
5- الهدف واقعي ويراعى
خصائص الطلاب
6- يصف سلوك المتعلم
ثالثا إعداد الخطوط
العريضة للاختبار وتحديد الأوزان المختلفة
رابعا: تحديد زمن
الاختبار وطوله
خامسا: إعداد جداول
المواصفات:
1- تقسيم المادة
الدراسية إلى موضوعات أو عناوين رئيسية
2- تحديد المجالات
والمستويات
3- تحديد وزن وأهمية
كل موضوع بالنسبة للموضوعات الأخرى في المادة الدراسية
4- تحديد الوزن النسبي
للأهداف
5- تحديد وزن وأهمية
كل موضوع
سادسا: كتابة مفردات
الاختبار: وتنقسم لفئتين هما :
1-
اختبارات الاستدعاء
2-
اختبارات التعرف
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق